HTML

Kerékpárral Sopronban

Friss topikok

  • bringaval: Nagyon jó, részletes, higgadt és precíz írás, öröm volt olvasni. Már ebből a véleményből tudhatjá... (2014.01.23. 13:26) "Alkalmazkodni egy új helyzethez..."

Címkék

Archívum

"Alkalmazkodni egy új helyzethez..."

2013.12.03. 00:08 SopronBike

A november 6-i Soproni Témában jelent meg az alábbi cikk, amelyben Kovács Miklós alezredes, a Soproni Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője nyilatkozik Sopron új kerékpárhálózatával kapcsolatban, eképpen:
HelyiTema.jpg

Mint a zöld színű kiemelésből látható, az alezredes úr szerint az új kerékpárhálózat felvet bizonyos kérdéseket... Szerinte azonban ez a kérdés nem az, hogy jó-e ez a kerékpárhálózat - a valódi probléma valami más, az alkalmazkodó készség hiánya, az erőfölény fitogtatása, és ehhez hasonlók.

Ne firtassuk most azt, hogy ez a fajta lekezelő, leereszkedő, fölényeskedő hangnem mennyire nyitogatja a bicskát a kerékpárosok zsebében. Ne piszkáljuk azt sem, hogy kinek, miért és hogyan érte meg a kerékpárhálózat kialakítása - ehhez e blog írója messze nem ér fel. Az alábbiakban arra az egyszerű kérdésre keressük a választ, hogy valójában mennyire igaz a fenti megállapítás; tényleg jól, a közlekedők érdekeit figyelembe véve alakították-e ki ezt a hálózatot?

Ha igen, akkor elnézést kérünk, és megpróbálunk alkalmazkodni, és legyűrni magunkban az erőfölény fitogtatására való szörnyűséges hajlamunkat. Ha viszont nem... talán lehetne szó arról is, hogy az illetékesek is átgondolják, hogy más probléma is lehet a méltatlankodás hátterében, mint a polgárok renitenskedése? Nyitva hagyom a kérdést.

* * *

Állomástól-állomásig

 

2_N.jpg

Hát íme, itt a mi csodálatos új kerékpárút-hálózatunk (forrás: Kisalföld Online). Tegyünk egy kört a most megalkotott, új kerékpárhálózatot kihasználva. Mivel a körnek köztudottan nincs vége, válasszunk egy tetszőleges kiindulási pontot. Esetünkben legyen ez a vasútállomás - történetesen úgyis itt indul a kerékpársáv.

P1020880_lo.jpg

Itt rögtön álljunk is meg egy szóra. Több ismerősöm eleve elég lesajnálóan nyilatkozik a kerékpársávról, mert az, "mintha ott se' volna", nem igazán védi a kerékpárosokat. Van benne valami, bár én nem értek teljesen egyet; azért szerintem a kerékpársáv - különösen, ha zárt - markánsan jelzi, hogy itt a kerékpárosoknak helye, keresnivalója van. Bár a sárga csík nyilván nem betonfal, de azért a legtirpákabb autósokon kívül más nemigen bátorkodik ráhajtani, főleg nem ráparkolni a zárt kerékpársávra.

A nyitott kerékpársáv már más kérdés: az valóban inkább csak halvány sugallat, jelzi, hogy hol a helye a kerékpárosnak (az út jobb oldalán - minő lepetés!), de ráhajthat az autós is, csak nyilván, ha kerékpáros is van ott, akkor azt ki kell kerülnie (balról - minő lepetés!)... No most, várjunk csak egy percet! Nem mintha ugyanez lenne a helyzet, ha nincs felfestve az égegyadta világon semmiféle kerékpársáv? Dehogynem. A nyitott kerékpársáv tehát nagyjából a sárga festék pazarlásával egyenértékű - kivéve, ha azt nem a jobb oldalra, hanem a baloldalra, esetleg - horribile dictu! - két autós sáv közé festik fel - ilyen kreatív megoldásokhoz azonban Sopronban nem folyamodtak (pedig talán érdemes lett volna megfontolni - ld. alább.)

No, de ne merengjünk túl sokat ilyen mély filozófiai kérdéseken, inkább induljunk el a kerékpárúton (hátulról már úgyis ránk dudáltak.) A ma még friss sárga festékcsík egy lágy balkanyarral rávezet minket a Mátyás Király útra, amely először a Csengery utcát keresztezi - és ez az első pont, ahol a valamirevaló kerékpáros agyát elönti a lila köd:

P1020881_lo.jpg

Igen, jól tetszenek látni: itt formabontó módon véget is az alig százötven méterrel korábban kezdődött kerékpársáv. No, nem véglegesen, a Csengery utca másik oldalán újra kezdődik, csak itt tart egy rövid cigiszünetet - vagy mit.

Fordítsuk komolyra a szót: ez, kérem szépen, nem más, mint a kerékpárosok szembe köpése - de úgy alaposan, kéjesen. Lássuk csak, mit is mondanak erről a hivatalból okosok a Soproni Téma cikkében:

HelyiTema1.jpg

Ja, vagy úgy, köszönjük, hogy elmagyarázták! Most már lassan kezd érthetővé válni, hogy mire is gondolnak akkor, amikor az alkalmazkodás szükségességére hívják fel a figyelmet! Mi, kerékpárosok, eddig rosszul gondoltuk: csak egy kis alkalmazkodásra lenne szükség, leszálljuk, és áttoljuk. Vili, nem?

Most, hogy jobban megnézem, pont ez a kereszteződés szerepel egyébként a Soproni Téma cikkénél is illusztrációként (azzal az apró különbséggel, hogy ott még nincs ott az otromba narancspiros felfestés és a két zöld oszlop, hogy a hülye is megértse, hogy mit akarnak mondani - van viszont renitens kerékpáros, aki gonosz módon nem akar leszállni, és gyalogosan folytatni útját):

HelyiTema2.jpg

De nicsak, mi is van erre a képre írva, piros betűkkel? "Egyenrangú felek" vagyunk! Bizony, merthogy "az önkormányzat a szakmai és lakossági egyeztetésen is azt hangsúlyozta, hogy a kerékpárhálózat kialakításakor egyaránt figyelemmel kell lenni valamennyi közlekedésben részt vevő érdekeire." (Forrás: http://www.kisalfold.hu/soproni_hirek/megkezdodott_sopronban_a_belvarosi_kerekparut-halozat_kivitelezese/2348161/)

Biztosan sokan lesznek, akik nem értenek majd velem egyet, de sajnos nem tudok egyetérteni sem azzal, hogy itt egyenrangú félként kezelnék a kerékpárosokat, sem azzal, hogy az ő érdekeiket ugyanúgy figyelembe vették volna, mint másokét. Konkrétan: nem tudok olyan kereszteződésről, ahol az autósoknak ki kellene szállniuk, és át kellene tolniuk a járműveiket a kereszteződésen - ennyit az egyenrangúságról. Ami pedig az érdekek figyelembe vételét illeti: a kerékpárosok helyzete nemhogy nem javult, de jelentősen romlott a kerékpársáv ilyetén módon történt kivitelezésével.

Persze, felmerülhet az is valakiben, hogy mit kell ezen annyit nyafogni - hát, olyan nagy dolog leszállni egy kerékpárról? A válasz röviden: igen. Először is, önmagában is megalázó, hogy láthatólag ilyen módon, a kerékpárosok érdekeit semmibe véve készítettek kerékpárút-hálózatot Sopronban. Azonban, konkrétan: ha valakinek férfi kerékpárja van, és azon, ne adj' Isten, van még egy gyerekülés is felszerelve, akkor a kerékpárról való le- és felszállás igenis elég jelentős kihívás (főleg egy bizonyos életkor felett), és különösképpen méltóságteljes mozdulatnak sem nevezhető. Marad még lehetőségként, hogy rajta maradunk a kerékpáron, kivívva ezzel néhány rosszalló pillantást a gyalogosok részéről, és kockáztatva egy jó kis büntetést egy épp arra járó rendőrtől.

Ha, ne adj' Isten, ezt esetleg egy illetékes olvasná, akkor hadd álljon itt fehéren-feketén: ez így nem jó. Nem igazságos, semmibe veszi a kerékpárosok érdekeit, rosszabbá teszi a közlekedési helyzetet, és változtatni kellene rajta. És nem, nem csupán az erőfölény fitogtatásáról van szó, és nem lehet a helyzetet megoldani nagyobb rugalmassággal, alkalmazkodókészséggel. Ez így objektíven sz@r.

Elnézést a hosszas dühöngésért, de ez a megoldás valóban vérlázító. Haladjunk inkább tovább az újrainduló kerékpársávon. Kis idő múlva megérkezünk a Deák Térhez Itt egy kissé megmosolyogtató a helyzet: valamiért a kerékpársáv egy kicsit ismét elfogy (bár itt legalább nem kényszerítenek minket gyalogos továbbhaladásra), aztán a tér után újra előbukkan.

P1020883_lo.jpg

Azaz nem, pontosítok, itt van kerékpárút! Hogy hol? Hát az utca túlsó oldalán! Ugye senki nem gondolta komolyan, hogy ezért a 30 méterért menjünk át, aztán újra jöjjünk vissza?

P1020884_lo_1.jpg

Továbbhaladva közeledünk a Széchenyi Tér felé. Itt a kerékpársávot a kialakított parkolóktól jobbra, belül vezetik. Ez vélhetőleg jó szándékú, elméletben a kerékpárosok védelmét szolgáló megoldás, de már az RTL Klub híradója is beszámolt róla (http://www.rtlklub.hu/hirek/belfold/video/225335), hogy milyen káoszt okozott eleinte. Lassan az autósok is megszokják, külön köszönhetően a kihelyezett oszlopoknak.Erről most ne is mondjunk többet.

A Széchenyi téri kereszteződésnél aztán kiderül, hogy egy szembeköpés nem elég a soproni kerékpárosoknak - a biztonság kedvéért megismétlik a Csengery utcai megoldást. Már várom, hogy mikor fog kiállni oda egy rendőr, hogy segítőkészen motiválja (értsd: büntesse) a kerékpárosokat a szabályok betartására...

P1020886_lo.jpg

Miután kidühöngtük magunkat, haladjunk tovább. A kerékpársáv folytatódik a Széchenyi téren, majd a Várkerület elején, egészen a Torna utcáig, ahol egy huszárvágással véget ér.

P1020888_lo.jpg

Az illetékesek folyvást figyelmeztetnek minket a szabályok betartására - itt azért ember legyen a talpán, aki tudja, hogy pontosan milyen szabályt is kellene betartani! Na, merthogy kicsit mást mond a közlekedési tábla, és más derül ki a felfestésből - és nagyon nem egyértelmű pl. hogy egy egyenesen haladó kerékpáros és a jobbra bekanyarodni kívánó autós közül kinek is légyen elsőbbsége? Jó lenne tisztázni. (A táblát figyelmen kívül hagyva, és csak a felfestésre koncentrálva, mivel az autós és a kerékpáros egyaránt sávot vált, elvileg kettejük közül a jobbról érkezőnek lenne előnye, aki viszont a kerékpáros... de erre eddig még nem nagyon mertem teljes biztonsággal rábízni magam.)

Ha viszont itt véget ér a kerékpársáv, akkor hogy is folytatódik a kerékpárút-hálózat? Így van, "kerékpáros nyom", illetve "kerékpározás céljára kijelölt útvonal" könnyíti a biciklisták dolgát. Hogy mennyire? Erre a pontos válasz: semennyire! Mindkét dolog pontosan annyit ér, mint halottnak a beöntés. Az égvilágon semmire sem kötelezi az autósokat, és semmilyen jogot nem biztosít a kerékpárosoknak, ami ne illetné meg őket bármilyen közúton (már ahonnan nincsenek kitiltva.)

P1020889_lo_1.jpg

Mint a képen látható, a kerékpárosokat a jobb oldali szervízútra terelték. Ez még önmagában nem lenne akkora katasztrófa, ha nem tiltanák őket kifejezetten le középről, a fő útpályáról. S hogy ez miért probléma? Azért, mert a szervízúton sokkal rövidebbek a zöldek, és hosszabbak a pirosak, mint középütt. Itt ismét úgy tűnik, hogy a kerékpárosok érdekei csorbulnak - ráadásul itt még egy viszonylagos biztonságot jelentő kerékpársávot sem kapnak cserébe.

A térkép tanúsága szerint a továbbiakban a szervízút lesz majd kijelölve kerékpáros közlekedésre, egészen az Ikvahídig. Itt a térkép szerint tovább lehet haladni az Ikvahídon és fel a Bécsi Dombra, a már meglevő kerékpárúton.

Itt álljunk meg egy pillanatra: meglevő kerékpárút??? Valahogy nem nagyon emlékeztem ilyenre, ezért, amikor először megláttam a fenti térképet, elmentem megnézni, hogy miről is van szó. Hát, egy biztos: kerékpárútról aligha. Itt is csupán kerékpározásra kijelölt útvonalak voltak (tehát semmi), illetve újabban felfestették a kerékpáros nyomot (dupla semmi.) Ennyit erről.

Mivel jelenleg a szervízút Árpád utca utáni szakaszát feltúrták, egyelőre nem lehet tudni, hogy mi lesz azoknak a sorsa, akik nem az Ikvahídon, hanem a Kis-Várkerületen akarják folytatni az útjukat. Vajon milyen megoldást találnak majd ki a számukra, hogy át tudják verekedni magukat a Várkerület túloldalára, ahol is immáron kétirányú "kerékpárúton" folytathatják útjukat? Egyelőre ez még a jövő titka - mindenesetre az eddigi megoldások ismeretében nem sok jót jósolunk...

Így hát most ugorjuk át a Várkerület e szakaszát, és nézzük, hogy folytatódik a kerékpárút a Kis-Várkerületen! Mint mondtuk, innentől a kerékpárút(-szeűség) kétirányú, a Várkerület felől érkezve a bal oldalon találjuk:

P1020892_lo.jpg

Ugye nem csak én látom a hibát? Itt nyilván a bal oldalon közlekednének a gyalogosok, a jobb oldali rész (korábban úttest) pedig a kerékpárosoké lenne... Ha nem pakolnának ki rá az égegyadta világon mindent, tujáktól padokon keresztül az éttermek asztalain és székein át. Így a kerékpáros vagy a jóízűen falatozók között szlalomozhat, vagy a gyalogjáróra kényszerül, ahol jó eséllyel elüthet bárkit, aki valamelyik üzletből vagy kapualjból kissé energikusabban lép ki. Ha itt kerékpározásra kijelölt útvonal halad, azt jó lenne mindenkinek a tudomására hozni.

Úgy 100 m után újra úttest következik; egy zsákutca, ahol - a baloldalt kijelölt hivatalos parkolóhelyek mellett - előszeretettel parkolnak az út közepén is járművek, gondosan ügyelve rá, nehogy egy kerékpár elférjen közöttük. Nota bene: az elmúlt pár napban ezt a problémát nem tapasztaltuk (régebben viszont szinte kivétel nélkül mindig) - lehet, hogy időközben kiszabtak itt néhány bírságot a szabálytalanul parkolókra, és ez egy kicsit elvette a kedvüket?

Ezután beérünk a parkolóba, ahol egy egyirányú utcán haladhatunk - a forgalommal egyezően, illetve kerékpárosként akár azzal szemben is! Erre később majd még visszatérünk, a Színház utcánál.

P1020895_lo.jpg

A parkoló végén a Színház Utca sétáló részén folytatódik a kerékpározásra kijelölt útvonal. Ez elég széles, és a gyalogosforgalom nem túl vészes, így el lehet férni - bár nem ártana itt is felfesteni, hogy melyik rész van fenntartva a kerékpárosoknak:

P1020896_lo.jpg

És ami most jön, azt már csak a tragikomikus szóval jellemezhetjük:

P1020897_lo.jpg

A keskeny kis Színház utcán a kerékpárosok menetiránnyal szembe hajthatnak be, és jól elférnek a szembe jövő autók mellett - a várostervezők elképzelései szerint. Igaz, hogy itt még nem vagyunk kötelesek igénybe venni a ezt az útvonalat, ráhajthatunk a párhuzamos Ógabona térre, de csak idáig:

P1020898_lo.jpg

Itt immár kötelező jelleggel "át kell nyergelnünk" a Színház utcában kijelölt útvonalra. A képen sajnos rosszul látszik, de a lámpaoszlop mögött bizony ott a kerékpárral behajtani tilos tábla. Ráadásul a Bünker köz az az átjáró, amit igénybe kell vennünk, ami persze, hogy a másik irányba egyirányú (és ezúttal nem gondoskodtak a kerékpárosok számára a forgalommal szembeni behajtás elméleti lehetőségéről sem.) Így hát kénytelenek vagyunk átvágni - a kerékpárról leszállva, nem csak a rendőrök miatt, de azért is, mer ha a rövidke utcán a forgalommal szemben kerékpározunk, nagyon nagy az esélye, hogy a szemből érkező, a be-nem-látható kanyart bevevő autók véget vetnek a további kerékpározásnak.

Vissza tehát a Színház utcába, és lássuk, hogy férünk el...

P1020903_lo.jpg

Sehogy. Itt vitának nem nagyon van helye - egész egyszerűen, ha a baloldalt ferdén parkoló autók mellett elhalad egy szembe jövő jármű, azzal szemben kerékpáron esélyünk sincsen. Az egyetlen lehetőség, hogy lehúzódunk és megállunk - és még örülhetünk, ha az autósok nem kezdenek üvöltözni velünk. No, mert a legtöbb autós fejében ilyenkor megy fel a pumpa, hogy ni a bringások hogy elszemtelenednek, mer' ezeknek már mindent szabad, szembemenni a forgalommal, megáll az eszem! Az fel sem merül bennük, hogy a kerékpáros ugyanúgy egy rosszul megtervezett, célszerűtlen és - ez esetben legalábbis - nagyon veszélyes közlekedési megoldás hátrányait szenvedi, mint ő maga...

A színház utca végén a Petőfi téri macskaköveken folytathatjuk az utat - mert egyéb sem hiányzik a kerékpárosoknak. Mielőtt kiérnénk a Széchenyi térre, még egy kis kitérő vár ránk a Liszt központ háta mögött, a hasonnevű utcában, amerre a kockakőre festett jelzés irányít bennünket:

P1020908_lo.jpg

A Liszt Ferenc utcában először nem találtam meg a kerékpáros nyomot, de aztán ráleltem... a parkoló autók alatt. Gondolom, itt sem könnyen megy át a köztudatba, hogy ide már nem kellene parkolni. (A parkolóhelyek számának csökkentése egyébként szintén nagyszerűen alkalmas arra, hogy az autósok és kerékpárosok közötti ellentétet élezze - ez külön megérne egy posztot.)

P1020909_lo.jpg

Végül kiérünk a Széchenyi Térre, ahol a nyitott kerékpársáv - mint korábban már említettük - olyan, mint ha ott se volna. Az Erzsébet utcán folyamatos zárt kerékpársáv vezet minket vissza a Deák térig - ehhez itt is parkolóhelyeket kellett megszüntetni az autósok nagy örömére.

A Deák tértől a kerékpárosokat ismét a járdára terelik, egészen a "távoli" Csengery utcáig. Ezen a kb. 150 m-es szakaszon is találunk azért két hülyeséget, csak a biztonság kedvéért. Először is ez a régimódi hirdetőoszlop, amit sem eltávolítani, sem áthelyezni nem lehetett volna, ezért ezzel a finoman ívelt sárga csíkkal vezetik a kerékpárosokat, nehogy nekihajtsanak (mert amúgy biztosan nem jutna eszünkbe kikerülni):

P1020876_lo.jpg

(Csak egy közbevetés: létezik még a világon olyan ember, aki hirdetőoszlopokat nézeget? Tényleg olyan nagy szükség van erre ezen a helyen, ahol amúgy ötpercenként ha elmegy 1-2 járókelő?)

A másik a Csengery utcai kereszteződés, ahol némileg ellentmondó üzeneteket kapunk: egyrészt véget ér a kerékpárút (már megint), másrészt viszont sárga nyíl biztatja a kerékpárosokat, hogy azért csak előre (a haladásért és a hazáért, lendületlenül...)

P1020878_lo.jpg

Nem tudom, hogy a rendőr pl. hogy értelmezné ezt - az biztos, hogy nem nagyon hatná meg őt, ha a nyílra hivatkozva rajta maradnánk a kerékpáron.

Az állomástól állomásig tartó túrát ígértem, és majdnem vissza is értünk. A maradék utat újra a kerékpáros nyomon haladva tudjuk megtenni, így érkezve vissza túránk elejére, a kerékpársáv biztatóan induló, de elég hamar csúfos véget érő kezdeti szakaszához.

* * *

Konklúzió

Sok cinikus véleményt hallottam az utóbbi időben az új kerékpárút-hálózattól - kerékpárosoktól, és olyanoktól is, akik sosem járnak kerékpárral a városban. Sokak szerint ennek az egésznek egyedül az volt a célja, hogy Sopron város elmondhassa, hogy "megépült" X km kerékpárút.

Én nem szeretnék ennyire cinikus lenni. Szeretném azt feltételezni, hogy az új úthálózat építésének a célja elsősorban az volt, hogy a kerékpáros közlekedést biztonságosabbá tegye, a kerékpárosok (és velük együtt a közlekedés többi résztvevőjének) az életét megkönnyítse. Ebből a feltételezésből kiindulva értékelem a beruházás sikerességét, amikor a következőket mondom:

  • Ha a cél az volt, hogy a kerékpárhálózat kialakításakor egyaránt figyelemmel legyenek valamennyi közlekedésben részt vevő érdekeire, akkor ezt a célt sajnos nem sikerült elérni. Az új hálózat szinte valamennyi közlekedő életét megnehezíti, de legfőképpen a kerékpárosokét.
  • A kialakult problémák oka nem az, hogy a kerékpárosok képtelenek, vagy nem hajlandók egy új helyzethez alkalmazkodni, vagy, hogy az erőfölényüket (?) próbálnák fitogtatni. A kerékpárhálózat koncepciójában és megvalósításában vannak a hibák - súlyos hibák, nevezetesen:
  • Számos megoldás átgondolatlan, mindenki számára kényelmetlen, a közlekedést nehezíti, és egyes esetekben (pl. Színház utca) kimondottan veszélyes.
  • Összességében a kialakított hálózat a kerékpárosok életét kimondottan nagyon nehezíti, az autósok helyzetét is rontja, a gyalogosokét pedig legalábbis nem könnyíti meg különösebben. A jelenlegi kerékpárhálózat a korábbinál rosszabb helyzetet hozott létre.

Értékeljük és üdvözöljük, ha kerékpárhálózatot akarnak létrehozni Sopronban, de ennek csak akkor van értelme, ha ez valóban javítja, és nem rontja a közlekedők helyzetét. Nagyon örülnénk neki, ha az illetékesek végre tudomást vennének az itt felsorolt problémákról, és ahelyett, hogy a felelősséget a közlekedőkre (és közülük is elsősorban a kerékpárosokra) hárítanák, felülvizsgálnák az álláspontjukat, és helyrehoznák a kerékpárút-hálózat készítése során elkövetett hibákat, és valóban jó, használható, a kerékpárosok és a többi közlekedő életét megkönnyítő hálózatot hoznának létre - mert a jelenlegi nagyon nem az.

55 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://sopronbike.blog.hu/api/trackback/id/tr465650481

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Sopron: Csak tolva lehet átkelni a kereszteződésen 2014.01.22. 18:52:01

Sopronban is fejlődik a kerékpáros infrastruktúra, ám a városvezetés igencsak furcsa megoldást talált ki pár kereszteződésnél: csak a biciklit tolva lehet átkelni rajtuk. Ez azonban nem felel meg sem a vonatkozó útügyi előírásnak, sem a közlekedésről szól…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dies Urbis 2013.12.03. 18:40:51

Kitűnő poszt. Végre valaki allesz cuzámm leírta.

tízpercbringa · http://tizpercbringa.blog.hu/ 2013.12.03. 19:49:31

Köszi, remek összefoglaló.
Ez van, ha dilettánsok csinálnak valamit.
Egyszerűen felháborító ez az egész.

ex-dr. vuk 2013.12.03. 19:54:41

Ez a megszuno kerekparsav nagyon vicces...
Egy baj van (a rendorok reszerol): itt nem buntethetnek. Ugyanis a vilagon semmilyen kresz (!!) tabla nem kenyszerit erre teged. Mesz tovabb egyenesen (az oszlopok kozott, amiert feljelentest kell tenni kozlekedes veszelyeztetese miatt), es ennyi. A kerekparut vege tabla irrelevans, mivel kerekparut eddig sem volt, ezert vege sem lehet, plane (meg ha lett is volna) nem keresztezodes elejen. Oszlopokat "veletlenul" kidonteni, problem solved.

tízpercbringa · http://tizpercbringa.blog.hu/ 2013.12.03. 19:59:56

@ex-dr. vuk:
Onnan nem mehetsz egyenesen, mert ott a kötelező haladás jobbra.De azt valóban semmi sem tiltja,hogy átsorolj az egyenesen menő sávba és ott áttekerj.

tízpercbringa · http://tizpercbringa.blog.hu/ 2013.12.03. 20:05:42

@tízpercbringa:
Ja most nézem az egy másik elcseszett kereszteződés.
A templomnál valóban ex-dr. vuk megoldása a jó :).

ex-dr. vuk 2013.12.03. 20:07:28

@tízpercbringa: a masodik ilyen lezarasnal nincs kotelezo haladasi irany sem.

szegedbicaj 2013.12.03. 20:39:54

Hozzá akartam szólni, írtam is egy hosszút, de véletlenül kitöröltem. Jobb is, mert még bepereltek volna azért, amit írtam ide erről a rakás fosról és az elkövetőiről.

CSI

ex-dr. vuk 2013.12.03. 21:53:57

@CsImi: az igazsagert senki nem buntethet meg :)

nowy 2013.12.03. 22:06:12

ööö, melyik KRESZ szabály mondja ki,hogy le kell szállnom és tolnom kell a gyalogosátkelőn ?

SopronBike 2013.12.03. 22:06:40

Örülök mindenkinek, aki egyetért. Ha valakinek van ötlete, hogy hogyan lehetne ezt az illetékesekhez is eljuttatni (úgy, hogy valóban végiggondolják, és ne csak megint valami arrogáns megjegyzéssel intézzék el), annak nagyon örülnék.

nowy 2013.12.03. 22:09:57

@SopronBike: vigyétek el egy bebiciklizésre őket

SopronBike 2013.12.03. 22:24:50

Látom, többeknek nem világos, ezért elmagyarázom a kerékpárról-leszállós megoldást:
1. A zárt kerékpársáv (a más országokban alkalmazott megoldásokkal ellentétben) Magyarországon kötelezi a kerékpárost, hogy azt használja, és a sávban maradjon. A folyamatos sárga vonal olyan, mint az autósok záróvonala - nem léphető át (elvileg sem kerékpárral, sem autóval.)
2. A bemutatott két helyszínen a folyamatos sárga vonal szépen záródik, feltereli a kerékpárost a járdára (és átlépni ugye tilos).
3. A járdán viszont nem szabad kerékpározni (és a zebrán sem), így marad a "leszállsz és áttolod".
Ha valakinek kétsége van, akkor olvassa el, mit mondtak a rendőrök a Soproni Témában. Ez az ő álláspontjuk, ha vitatkozni akartok velük, akkor csak sok szerencsét kívánhatok...

nowy 2013.12.03. 22:32:19

@SopronBike: a zebrán miért nem? Tessék már erre nekem egy KRESZ szabályt mutatni!
amúgy: icarusdes.com/2013/11/21/mi-is-a-helyzet-azzal-a-nyamvadt-zebraval/

nowy 2013.12.03. 22:33:10

@SopronBike: a zebrán miért nem? Tessék már erre egy KRESZ szabályt mutatni!
amúgy : icarusdes.com/2013/11/21/mi-is-a-helyzet-azzal-a-nyamvadt-zebraval/

SopronBike 2013.12.03. 22:46:57

@nowy: Nem mondom, hogy biztosan nincs igazad, de ha igen, akkor:
1) Ez inkább joghézagnak tűnik, amibe bele lehet akaszkodni, de a rendőrt nemigen fogod meghatni vele. (Persze, utána mehetsz pereskedni, és lehet, hogy a bíró a végén majd neked ad igazat, de én ennyire nem szeretem bonyolítani az életet.)
2) Még így is ott van az apróbb bibi, hogy még mielőtt a zebrához érnél, fel kell menned a járdára, ott viszont kerékpáros csak nagyon kivételes esetben haladhat - tehát, ha a zebrán nem is, de előtte a járdán már le kellett szálnod, tehát ott vagyunk, ahol a part szakad.
Én mindezektől függetlenül sokkal jobban örülnék, ha itt inkább egy megnyugtató, a kerékpárosok érdekeit legalább minimálisan figyelembe vevő megoldás születne.

nowy 2013.12.03. 23:11:15

@SopronBike: természetesen egy normális megoldás lenne jó és igazad van abban is,hogy ott elég faramuci a szitu.Én csak azért macerálom ezt ennyire,mert most még a zebrával csesztetik a gyalogost,de legközelebb már a láthatósági mellénnyel (személyes tapasztalat,hogy megállított a rendőr lakott területen belül és számon akarta kérni rajtam,miért nem viselek mellényt,aztán rájött,hogy nincs igaza)

tízpercbringa · http://tizpercbringa.blog.hu/ 2013.12.04. 00:05:52

@SopronBike:
Attól,hogy a rendőr mondja még lehet hülyeség ld. Toljad tábla Békés megyében.
A sávot használni kötelező,de az nincs benne a szabályban,hogy nem hagyhatod el ha véget ért. (Elvileg véget sem ér, a kerékpárút vége tábla kihelyezése szabálytalan). Korábban volt olyan tiltás,hogy a sávot nem szabad elhagyni balra bekanyarodás céljából,de már azt is kivették. A templomnál simán szabad egyenesen menni. A zöld oszlopok persze zavaróak a sávban, azért pár év börtön is járna a tervezőnek szándékos közúti veszélyeztetésért. A kötelező jobbrásnál, pedig át szabad sorolni az egyenes sávba. Persze ahol gondolkodnak,ott egy sávfonódással oldják meg ezt a problémát.

Öreg1965 2013.12.04. 09:50:24

Nagyon jó kis cikk! Gratulálok és maximálisan egyetértek!

Öreg

Metálvörös 2013.12.04. 10:19:03

Nem látszik pontosan a képeken, de a két ominózus leszállítóhelyen a sárga csík kiér a szegélykőig? Mintha lenne 5 centi hézag, amin - a KRESZ szabályait maximálisan betű szerint betartva - át lehet menni, mintha csak csatornafedelet kerülnénk ki. Persze ha a fakabátok meg AKARNAK büntetni, nincs mit tenni. Esetleg meg lehetne próbálni egy hivatalos BM állásfoglalást kérni - a részrehajlás lehetőségét minél inkább kizárandó - nem helyi, hanem központi szintről. (merthogy a Helyi Téma nem tekinthető hivatalos hírforrásnak, abba minden hülyegyerek is írogathat)

dpthrt 2013.12.04. 10:32:04

Komoly anyag, de mi az az "aledrezes"?

SopronBike 2013.12.04. 10:41:34

@dpthrt: azt úgy hívják, hogy elírás. Nem lehet mindenki tökéletes...

agent_x 2013.12.04. 10:47:43

Szerencse, hogy nem kiskört mentél a Széchenyi tér felé, a három zebrás, nyitott sávos megoldással.

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2013.12.04. 10:54:00

nagy szerencse, hogy nem akarok odaköltözni

SopronBike 2013.12.04. 11:00:09

@agent_x: természetesen megtettem abba az irányba is, csak nem akartam zavarosabbá tenni a leírást. Amúgy a véleményem az, hogy a Kisvárker felől a Széchenyi tér felé haladva valamivel jobb a helyzet a Várkerületen - itt csak egy lámpába futunk bele a szervízúton, és utána végig egészen jól használható zárt kerékpársáv van. Természetesen a Széchenyi téri nyitott kerékpársáv nem valami fényes megoldás, de legalább rosszabb nem lett tőle a helyzet...

agent_x 2013.12.04. 11:11:35

@SopronBike: amíg nem akarsz kanyarodni, valóban jobban használható, de a kerékpárosok általában nem csak egyenesen mennek. Ez az összes új sávra igaz, mint probléma.

Az Erzsébet utca elején jól jönne az a piros festék, hisz itt a Rákócziból kijövő autósok eddig is szembe mentek a forgalommal, most még a kerékpárosokra is jobban figyelni kell.

tda 2013.12.04. 11:35:03

@tízpercbringa: a kötelező haladási irány tábla is szabálytalanul van kitéve, ugyanis az ilyen táblák teljes keresztmetszetre vonatkoznak és nem sávokra. Amúgy a másik sáv egyenes-balos, abból mehetsz egyenesen.

ex-dr. vuk 2013.12.04. 11:58:52

@tízpercbringa:

"szándékos közúti veszélyeztetésért"

Akarod mondani foglalkozas koreben elkovetett kozlekedes rendjenek veszelyeztetese?

(kozuti veszelyeztetes az mas, raadasul oda sem kell irni, hogy szandekos, mert annak nincs is gondatlan valtozata, csak szandekos)

ex-dr. vuk 2013.12.04. 12:08:47

@Metálvörös: egy szabalysertesi ugyet is el lehet vinni az LB-ig... Persze penz es idoigenyes, de ha megnyered akkor visszakapod a penzt (az idot sajnos nem :))

TH 2013.12.04. 13:42:10

@tda: Na, legyünk precízek:
"(5) A fényjelző készülékkel együtt (alatta vagy felette) elhelyezett kötelező haladási irányt jelző tábla jelzése azokra a járművekre vonatkozik, amelyekre a fényjelző készülék jelzése irányadó."
Tehát ha sávonként van külön lámpa, akkor külön tábla is kihelyezhető minden sávhoz jelezve a haladási irányt.

Don Quixote de la Ferko 2013.12.04. 14:56:18

Nem értem a problémát a fidesznarancsból kiálló (emlékeim szerint a vörös a veszély színe, nem a betegagyú fideszesek színe) zöld bójáknál.
Oldalt a fal mellett bőven van hely. Le kell foglalni egy 2 méteres sávot egy helyszínre telepített transzplantációs állomással. Miután a bringások cirka 100%-a szarik a szabályokra, és a saját biztonságára is, megvan a napi veseadag.
Jobbra kanyarodó sávból nem megyünk egyenesen, ha ez nem tetszik a bringásnak, akkor hajrá, be az autó elé, és frissiben vihetik is a részeit az átültetésre.

Hihetetlen ez a sok idióta, aki tojik a saját életére is, mert ő a nagy zöld, aki védi a világot. Sötétzöld barmok.

SopronBike 2013.12.04. 15:44:55

@Don Quixote de la Ferko: Ezt nem minősítem - magadat már úgyis minősítetted ezzel a hozzászólással.

ex-dr. vuk 2013.12.04. 15:45:20

@Don Quixote de la Ferko: te most erted, hogy mihez szoltal hozza, vagy ez csak a szokasos troll-frocsoges?
Utobbira tippelek.

Dr. Valentin Narcisse 2013.12.04. 15:58:08

Nem voltál még autós, mi? Kötelező haladási irány van nekik jobbra, és nem biztos, hogy észreveszik, hogy a bringás a jobb szélen ötvennel száguld át a zöldön. Mondhatni rohadtul el lehet véteni, ha az ember figyel is. Aztán ha az autó orrára/oldalára felkenődik a bringás, akkor panaszkodhat. Be lehett volna húzni a járdára a biciklisutat, és a zebra mellett elvezetni, de ennél tényleg biztonságosabb akkor már áttolni. Belső sáv, egyenesen haladó sáv nincs. Ha biciklis vagyok sem vagyok hülye, és nem követelem öngyilkos csomópontok kiépítését. Tisztában vagyok az autósok figyelmetlenségével, és azzal is, hogy a biciklisik 90%-a épp annyira antiszociális. A közlekedés közösségi játék, akinek nem megy, az mindegy, hogy min ül. Bringásként és autósként is fölösleges műbalhénak tartoma kifakadást. A többit már át sem néztem, ez annyira nevetséges.

SopronBike 2013.12.04. 16:01:54

@Dr. Valentin Narcisse: De, voltam és vagyok is autós. Többféle megoldás létezhetne a problémára (az egyiket említed is). Az, hogy szállj le és told át, nem megoldás, hanem gyalázat. A véleményedhez ettől függetlenül jogod van - de a legtöbb bringás nem fogja osztani (akkor sem, ha autós is egyben.)

törzsmókus 2013.12.04. 16:12:42

@Dr. Valentin Narcisse: „nem biztos, hogy észreveszik”, hogy kereszteznek egy párhuzamos sávot!? akkor hogy a retekbe kaptak jogsit?
egyébként a járdára behúzás semmivel sem tenné kevésbé veszélyessé a helyzetet, sőt.

úgy lehetett volna normálisan megoldani, mint pl Budapesten az Alkotmány utcában:
https://www.google.com/maps/preview#!q=Budapest%2C+Alkotm%C3%A1ny+utca%2C+Magyarorsz%C3%A1g&data=!1m8!1m3!1d3!2d19.051068!3d47.507486!2m2!1f303.08!2f76.91!4f75!2m7!1e1!2m2!1sNW7zrfgeax8ZIXMs2SktNw!2e0!5m2!1sNW7zrfgeax8ZIXMs2SktNw!2e0!4m15!2m14!1m13!1s0x4741dc1238e30f6f%3A0xbe4519b2a596a8c9!3m8!1m3!1d22278036!2d-95.677068!3d37.0625!3m2!1i1024!2i656!4f13.1!4m2!3d47.507574!4d19.0519906&fid=5
(egyenes sáv, nyitott kerékpársáv, kanyarodósáv, járda)

törzsmókus 2013.12.04. 16:14:29

Már ezért a mondatáért megérdemelné a ki-(vagy seggbe-)rúgást az illetékes elvtárs:

„A közút az autósoké”

Hát @&!&#ra nem.

SopronBike 2013.12.04. 16:22:06

@törzsmókus: Köszönöm, a példa szuper! Én is valami ilyesmin gondolkodtam, de nem vagyok közlekedésszervezési szakember, és példákat sem láttam még. Szerintem is ez lenne a legjobb megoldás.

Egyébként, ha már itt tartunk (reagálva Narcisse kirohanására is): az idézett vérlázító Soproni Téma cikkben ez az egy dolog tetszett valamennyire: figyeljünk egymásra, keressük a szemkontaktust, értsük meg egymás szándékát. Ebben sajnos nekem is vannak hiányosságaim - és ez sok problémát segítene megoldani. (Egyébként sok országban gyakorlatilag ezen alapszik az egész közlekedési rendszer: szinte semmilyen közlekedési szabályt nem tartanak be, csupán figyelnek egymásra - és mégsincs több baleset, mint nálunk.)

Civitas Fidelissima 2013.12.04. 17:05:38

@SopronBike: 16-án közmeghallgatás. Lehet szólni!

ex-dr. vuk 2013.12.04. 17:28:52

@Dr. Valentin Narcisse: pontosan ezert kell fonodo savokat csinalni, es nem szabad szeparalt kerekparutat.

majd nezz utana, mik ezek :)

Don Quixote de la Ferko 2013.12.04. 18:17:36

@SopronBike:

Így van. Probléma?

@ex-dr. vuk:

Értem. A hozzád hasonlóan faék egyszerűségű hisztériázik, hogy mit keres az út közepén az oszlop. A faék egyszerűségű azt nem fogja fel, hogy az oszlopra azért van szükség, mert a szabályokat leszarta, és a szabályok betartása érdekében a fizikai akadály az egyetlen megoldás.
Én speciel teljes szélességben betonkerítést tettem volna, mert ezek között átfér.

Don Quixote de la Ferko 2013.12.04. 18:19:21

@törzsmókus:

Ez speciel igaz, csak akkor azokkal is be kéne hasonló erélyességgel tartatni a szabályokat, akik most leszarják őket, de azonnal habzó szájjal hisztériáznak ha rá vannak kényszerítve a szabálykövetésre.

Don Quixote de la Ferko 2013.12.04. 18:22:49

@Dr. Valentin Narcisse:

Stimm. A sok tekerődroid egyszerűen képtelen felfogni azt, hogy ha egy olyan sávban megyek, amiből mindenkinek kötelezően jobbra kell fordulni, akkor a legkevésbé sem számítok arra, hogy jön egy idióta aki egyenesen akar átmenni mert neki zsenánt a leszállás, vagy a megfelelő átkelés.

ex-dr. vuk 2013.12.04. 18:57:46

@Don Quixote de la Ferko: bicikliztel mar varosban?..

A hozzad hasonlokkal az a baj, hogy gondolkodas helyett azonnal azt keresi hogy lehet a kerekparosoknak meg rosszabb. Egy percig sem merul fel benned, hogy ez az egesz igy ahogy van, faszsag.

De hat minek etesselek, csak egy nagy budos troll vagy, semmi mas.

SopronBike 2013.12.04. 20:02:34

A vita kezdi erősen színvonalát veszíteni. Bocs, gyerekek, ez nem az a blog, ahol a kerékpárosokat szidjuk - nyilván van őket miért, de itt most a kerékpárútról, és nem a kerékpárosokról beszélünk (akik egyébként csak azok számára mind egyformák akik rohadt keveset tudnak róluk). Bocs, de a trollokat mostantól ki fogom moderálni.

bob77 2013.12.04. 20:40:31

@tízpercbringa: Valóban kikerült a KRESZ-ből, hogy kerékpársávról nem szabad balra kanyarodni, de simán el tudom képzelni, hogy ez csak valami szerkesztési hiba. Az átdolgozáskor, amikor bevezették a nyitott kerékpársávot, ez a rész valahogy elveszett. Még sehol nem találtam olyan hivatalos (vagy annak tűnő) forrást, ami arról szólna, hogy szabad kerékpársávról balra kanyarodni. A KRESZ-ben az van, hogy ahol kerékpársáv van, ott a kerékpársávon kell közlekedni. Meg az is van, hogy balra kanyarodásnál a kereszteződés előtt kellő távolságban a felezővonalhoz, vagy egyirányú úton az út bal szélére kell sorolni. Na, ez a kettő egyszerre kivitelezhetetlen, valamelyiket megszegi a kerékpáros, ha kerékpársávról balra kanyarodik. Másrészt léteznek a kerékpáros közlekedés szabályait magyarázó, kerékpárosoknak készült leírások, amikben az van, hogy kerékpársávról balra kanyarodás helyett az út jobb szélén álljunk meg, és onnan (bizonyos leírások szerint) toljuk, vagy (más leírások szerint) tekerjünk át az úton. Pedig ezek a leírások már a KRESZ módosítása utáni kiadásúak.

Dr. Valentin Narcisse 2013.12.04. 22:17:04

@ex-dr. vuk: Nem vagyok benne biztos, hogy az út közepén egy csak bringások számára létrehozott sáv megoldás lenne, de a fene tudja. A fonódó sávban sem hiszek. Szerintem jó helyen van a bringás a legszélső sávban, külön az autóktól. Sokkal biztonságosabb így egészen addig, amig nem akar a brinág magát autónak képzelve 200-zal száguldozni, és átrongyolni gondolkodás nélkül minden kereszteződésen. Adott esetben az autós oldalába fúródva. Akkor inkább megvárom, míg átmegy az autós, mert nem vagyok önző. Érdekes, bringásként Budapesten soha nem volt komolyabb problémám, az infrastruktúra fejletlen, de mindenhol tudtam biztonságosan bringázni. Barom meg gyalogos, autós, és kerékpáros közt is van, csak mindig a másikat veszi észre az ember. A piroson zebrán átszáguldozás például nemzeti sport lett. Én is átmegyek, csak nem akkor, amikor ezzel minimum a szívbajt hozom a gyalogosokra, elütni őket meg főleg nem. Meg kell tanulni közlekedni, aztán lehet finomítani a rendszeren is, hogy minél jobban kiszolgáljon. A közlekedési kultúra nem lesz jobb attól, hogy a bringás nem kényszerül egy helyen sem áttolni a bringát a zebrán.

ex-dr. vuk 2013.12.04. 22:33:51

@Dr. Valentin Narcisse: a legtobb balesetet okozo dolog a jobb(es bal)horog.

"Sokkal biztonságosabb így egészen addig, amig nem akar a brinág magát autónak képzelve 200-zal száguldozni, és átrongyolni gondolkodás nélkül minden kereszteződésen."

He?.. Szoval a bringas huzza meg magat, es akkor is fekezzen nullara, ha elsobbsege lenne, ha nem akar meghalni.. Ez az elkepzelesed a hatekony kerekparozasrol?.. Szomoru..
En jobbra kanyarodo autot balrol eloznek, balra kanyarodot meg jobbrol. Mert igy biztonsagos! A megoldas nem a kerekparosok akadalyozasa (mint itt, hogy tolja minden keresztezodesben), hanem segitese. Ha az autosok nem tudnak megbirkozni par kerekparossal az uttesten, akkor talan nem kene nekik jogsit adni...

SopronBike 2013.12.05. 07:08:40

@Dr. Valentin Narcisse: Két különböző dologról beszélünk. A most létrehozott megoldás miatt én pl. nagyon óvatosan megyek át a kereszteződésen (azt nem állítom, hogy leszállok, de szorosan a zebra mellett megyek át, közben ügyelve a jobbra kanyarodó autósokra), de ettől ez a megoldás még nem jó. Igenis jobb lenne az út közepén futó sáv, de ennél a mostaninál még a járdára húzott és a zebra mellett átvezetett sáv is jobb lenne - mert ez a mostani pontosan azt mondja, hogy leszarjuk a kerékpárosokat, megnehezítjük az életüket, mert mindenki más fontosabb náluk.
A felelőtlen, veszélyes közlekedés természetesen nem jó, de nem erről beszélünk, hanem arról, hogy kerékpárosok kapják meg az őket megillető, fair lehetőséget - és aztán az ehhez kapcsolódó szabályokat tartsák be, és közlekedjenek biztonságosan.

pavoes 2013.12.08. 01:42:45

Lassan húsz éve bringázom a városban. Alapban szabálytartó ember vagyok. A napi útvonalamat, ahol eddig odafigyelve balesetmentesen oldottam meg, erősen érinti a változás.
Munkába oda a Várkerület, munkából vissza Ógabona tér.
Egy hétig próbáltam szabályos lenni, de a Színház utca kifogott rajtam (a többi is).
Általában fél nyolc és nyolc között járok haza, amikor a legnagyobb forgalom van.
Leírtatok mindent, de annyit szeretnék hozzátenni, hogy a Színház utcában a gyalogosok úgy lépkednek le a bicikli elé, hogy naponta háromszor kellett satufékezni. Az meg csak hab a tortán, hogy a parkolóhelyet kereső autós észre sem vesz, pedig nem vagyok pici. Egy hét alatt háromszor kellett felugranom a járdára, mert elütöttek volna.
Azóta boldog szabályszegőként tekerek végig az Ógabonán és a Várkeren is ott, ahol a bringások ki vannak tíltva.

KRESZ 2014.01.21. 08:06:56

OFF! Kedves SopronBike! Ment privát üzenet.

bringaval · http://bringaval.uw.hu 2014.01.23. 13:26:29

Nagyon jó, részletes, higgadt és precíz írás, öröm volt olvasni.
Már ebből a véleményből tudhatjátok, nem vagyok illetékes a kerékpárút-építésekben, mert abban az esetben valószínűleg vérlázító ostobaságnak tekinteném.
Sajnos én is úgy érzem, ritka kivétel, amikor az új kerékpáros létesítményeknek hála gyorsabbá vagy biztonságosabbá válik a közlekedők (mindenkié!) élete.
Győrben is hasonlóan rossz a helyzet, miként a múlt hét végén kelt újsághír is érzékelteti:
bringaval.uw.hu/Minek%20kell%20tortennie%2020140108.php
süti beállítások módosítása